U sklopu projekta “Edukacijom do znanja i prihvaćanja” na kojem surađujemo sa OŠ Žitnjak te u sklopu realizacije programa – Projekcije namijenjene školskoj djeci po drugi put učenici OŠ žitnjak su došli u prostore SRRH “KALI SARA” i u prostore Središnje knjižnice Roma. Program se održao 2.12.2021. godine od 10-13h te su u programu sudjelovala 25 učenika i 4 djelatnika OŠ Žitnjak (Vesna Horvat-Kovačec, prof., Mateo Duvnjak, prof., Margareta Milačić, knjižničarka, Katarina Matić, studentica na praksi).

Ovaj put program se realizirao na način da su se s učenicima provele književne radionice te se tokom tih radionica obradila knjiga romskih autora i romske tematike.

Program je realiziran na način da su učenici u jutarnjem terminu došli u prostore Saveza. Smjestili su se u multimedijalnoj dvorani Saveza u kojoj su se mogli poštivati epidemiološki uvjeti. Na samom početku sve prisutne je pozdravila voditeljica knjižnice te je svima zaželjela dobrodošlicu. Učenici su bili podijeljeni u 5 grupa. Na samom početku radionice voditeljica knjižnice je svim prisutnima pročitala nekoliko odlomaka iz knjige “Romske poslovice” autora Veljka Kajtazija i Marcela Courthiadea.

Svakoj grupi učenika bilo je podijeljeno oko 10 poslovica koje su trebali pročitati te shvatiti o čemu sve te poslovice govore, od tih 10 poslovica trebali su izabrati dvije i zapisati ih na papir na romskom i hrvatskom jeziku. Na kraju su morali napraviti neku ilustraciju koja je trebala zorno prikazati ono o čemu su govorile poslovice. Svaka grupa je na kraju čitala po 2 poslovice koje su odabrali i nastojali su ih protumačiti te razumjeti. Svi drugi su im pomagali u tome.

Došli smo svi do zaključka da ima dosta poslovica za koje su već prije čuli te da su Romi kao i drugi narodi preuzimali dosta poslovica iz drugih kultura i naroda što nije ništa neuobičajeno jer su to radili i drugi narodi i jer su poslovice zbog svoje kratkoće a često i rime vrlo lako pamtljive te ih se lako pamti i preuzima.

Na kraju su napisali svoje dojmove, imali su kratku zakusku, a nakon zakuske su obišli knjižnicu u pratnji voditeljice knjižnice koja im je ukratko predstavila knjižnicu te sve što je do sada u knjižnici provedeno, također govorila im je o nekim zanimljivim činjenicama u vezi Roma. Zatim se učenicima pridružio i g. Veljko Kajtazi, saborski zastupnik koji je svojim govorom učenicima na zanimljiv način približio Rome, romsku, kulturu, povijest, običaje te im je naglasio koliko je zapravo važno obrazovati se te da teže tome da uvijek uče više te da završe što veće škole kako bi im u budućnosti bilo lakše u životu te kako bi svojim znanjem mogli pomoći cjelokupnoj romskoj zajednici.

DOJMOVI UČENIKA:

„Radionica mi se svidjela jer sam naučila mnogo novih poslovica. Mislm da radionica doprinosi učenju romskog jezika i njegovih poslovica koje se koriste u svakodnevnom životu.“

„Svakako nešto novo, novo iskustvo. Drago mi je što smo se upoznali s romskom manjinom i kulturom. Saznala sam da je često korištena brojalica „En-ten-tini“ romskog podrijetla. Radionica je bila divna i poslovice jako poučne.“

„Radionica mi se jako svidjela. Pobliže smo se upoznali s romskim poslovicama i naravno, naučili nešto novo.“

„Bilo mi je lijepo na radionici.“

„Naučio sam neke nove poslovice. Čuo sam nešto romskog jezika.“

„Radionica je bila super. Naučio sam romske poslovice.“

„Radionica nam se jako svidjela i naučili smo više o romskom životu i kulturi. „

„Radionica nam se svidjela i željeli bi još dolaziti.“

„Naučila sam čitati na romskom i radionica mi je jako bila zabavna.“

„Naučila sam nove riječi romskog jezika. Svidio mi se grupni rad.“

Naučila sam nove izreke na romskom jeziku. Bilo mi je jako zabavno.“

„Meni je ova radionica bila jako zabavna i poučna. Naučila sam da nas izreke prate kroz život.“

Radionica mi se jako svidjela jer sam naučio malo čitati romski i jer su na zidu bile slike Roma i nešto o njima.“

„Naučio sam da su Romi jednako važni kao i svi.“

„Bilo je zabavno, romske su riječi jako zanimljive.“